الأكاديميه المصريه
اهلا ومرحبا بكم في منتدي " معهد دوت جدعان " نتمني لكم قضاء اسعد الاوقات  برجاء التسجيل او الدخول اذا كنت مسجل بالفعل 
 ** هام للزوار ** رجاء تفعيل العضوية بعد التسجيل عن طريق الايميل



 
معهد دوت جدعانالرئيسيةالتسجيلالأعضاءبحـثمكتبة الصوردخول

<" معهد دوت جدعان ">  منتدي خاص بطلاب الاكاديمية المصرية "المعهد العالي للحاسبات والمعلومات بطنطا ا"......  .... مطلوب ادمن للمنتدي لعدم تواجدي في الفتره القادمه علي من يريد ادارة المنتدي مراسلتي mohamed_samier2005@yahoo.com ELSH3AR


شاطر | 
 

 اسئله واجابتها بالامثله الشعبيه المصريه جمده جداااااااا

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
ll A7MeD NeW SoOn ll
مشرف المنتدى الترفيهى
مشرف المنتدى الترفيهى
avatar

ذكر
عدد المشاركات : 453
العمر : 27
مستوى النشاط :
50 / 10050 / 100

احترام قوانين المنتدي :
نقاط : 32590
تاريخ التسجيل : 10/02/2009

مُساهمةموضوع: اسئله واجابتها بالامثله الشعبيه المصريه جمده جداااااااا   الأحد مارس 08, 2009 4:42 pm

بسم الله الرحمن الرحيم



س1: بما تصف العلاقات المصرية الاسرائيلية؟
ج1: يا بخت من بات مظلوم و مبتش ظالم



س2: بما تفسر الموقف العربى أمام الأوضاع فى غزة؟
ج2: إذا كان الكلام من فضة فالسكوت من ذهب


س3: بما تصف العلاقات المصرية الأمريكية؟
ج3: اللى أكله ما هو من فأسه ... رأيه ما هو من رأسه


س4: بما تصف سياسة مصر الخارجية؟
ج4: دسنا الأرض اللى ما تنداس و بوسنا اليد اللى ما تتباس لا نابنا لا ذهب و لا نحاس


س5: ما هى سياسة مصر الداخليه؟
ج5: أضرب المربوط يخاف السايب


س6: ما هو نظام الحكم فى مصر؟
ج6: سمك لبن تمر هندى



س7: ما هو موقف الأخوان المسلمين من الحكم؟
ج7: عينى فيه و أقول أخيه


س8: بما تفسر الأداء الحكومى المصرى؟
ج8: إن كان هذا يكيدك أنا أزيدك


س9: بما تصف التصريحات الحكوميه؟
ج9: أسمع كلامك أصدقك أشوف أمورك أستعجب


س10: بما تصف زيادة معدل النمو فى مصر؟
ج10: إن كان الكذب حجة فالصدق أنجى


س11: بما تفسر التغيير الوزارى؟
ج11: ايه يعمل الترقيع فى الثوب البالى


س12: بما تصف الأخبار فى الصحافة الحكومية؟
ج12: قالوا الجمل طلع النخلة أدى الجمل و أدى النخله


س13: بما تفسر ميزانية برنامج البيت بيتك؟
ج13: اللى يعوزه البيت يحرم على الجامع


س14: بما تفسر تضخم ثروة أحمد عز؟
ج14: سبحان العاطى الوهاب من بعد الشبشب و القبقاب

س15: ما هو الفرق بين حزب الوفد و حزب الجبهة الديمقراطية؟
ج15: لا تعايرنى ولا أعايرك دا الهم طايلنى و طايلك

و فى النهاية أعزائى بعد ما شفنا قدرة المثل الشعبى المصرى على تلخيص الكثير من القضايا أحب أنهى حديثى بمثل شعبى أيضا لكنه فى تقديرى كان سبب من أسباب تعاسة الشعب المصرى ألا و هو:

' اللى تعرفه أحسن من اللى ماتعرفوش'

و طبعا هذا المثل إجابه لسؤال معروف أتركه لذكاء حضراتكوا اعمالا بالمثل الشعبى الذى يقول

'من خاف سلم
ههههههههههههههههههه

تحياتى
انـــــ حز ـــــســـــ ين ـــــان

ارجو التثبيت


عدل سابقا من قبل ll A7MeD NeW SoOn ll في الخميس مارس 19, 2009 3:39 pm عدل 2 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
osama sadek
عضو محبوب
avatar

ذكر
عدد المشاركات : 985
العمر : 28
مستوى النشاط :
100 / 100100 / 100

احترام قوانين المنتدي :
نقاط : 33144
تاريخ التسجيل : 31/01/2009

مُساهمةموضوع: رد: اسئله واجابتها بالامثله الشعبيه المصريه جمده جداااااااا   الأحد مارس 08, 2009 4:44 pm

جامد جدا يا احمد
تحياتى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.islamway.com
ll A7MeD NeW SoOn ll
مشرف المنتدى الترفيهى
مشرف المنتدى الترفيهى
avatar

ذكر
عدد المشاركات : 453
العمر : 27
مستوى النشاط :
50 / 10050 / 100

احترام قوانين المنتدي :
نقاط : 32590
تاريخ التسجيل : 10/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: اسئله واجابتها بالامثله الشعبيه المصريه جمده جداااااااا   الأحد مارس 08, 2009 4:47 pm

تسلم يااسامه على مرورك الجميل دا يامان
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
hodaaaaaa
جدع جـديـد
avatar

ذكر
عدد المشاركات : 60
العمر : 29
مستوى النشاط :
25 / 10025 / 100

نقاط : 32413
تاريخ التسجيل : 09/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: اسئله واجابتها بالامثله الشعبيه المصريه جمده جداااااااا   الأربعاء مارس 18, 2009 7:13 pm

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هوه دا الكلام الصح تسلم يا احمد باشا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
elsh3ar
the designer
the designer
avatar

عدد المشاركات : 343
العمر : 28
مستوى النشاط :
100 / 100100 / 100

احترام قوانين المنتدي :
نقاط : 32681
تاريخ التسجيل : 29/01/2009

مُساهمةموضوع: رد: اسئله واجابتها بالامثله الشعبيه المصريه جمده جداااااااا   الخميس مارس 19, 2009 5:27 am

الله عليك تسلم ايدك يا حبي.

_________________


my yahoo mail
mohamed_samier2005
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://m3hd.gid3an.com
memo2010
مشرف المنتدى الدينى
مشرف المنتدى الدينى
avatar

ذكر
عدد المشاركات : 256
مستوى النشاط :
50 / 10050 / 100

نقاط : 32581
تاريخ التسجيل : 03/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: اسئله واجابتها بالامثله الشعبيه المصريه جمده جداااااااا   الخميس مارس 19, 2009 5:55 am

هههههههههههههههههه جامد ياحمد واللهى تسلم يااااااااحاج

_________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
الٌـُـ وًكُــَ يـِـُـ لٌ
الــــرئــــيــــــــس
الــــرئــــيــــــــس


ذكر
عدد المشاركات : 1267
العمر : 29
مستوى النشاط :
100 / 100100 / 100

احترام قوانين المنتدي :
نقاط : 33056
تاريخ التسجيل : 30/01/2009

مُساهمةموضوع: رد: اسئله واجابتها بالامثله الشعبيه المصريه جمده جداااااااا   الخميس مارس 19, 2009 6:02 am

ههههههههههههههه


جااااااااامد يا مان

_________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
ll A7MeD NeW SoOn ll
مشرف المنتدى الترفيهى
مشرف المنتدى الترفيهى
avatar

ذكر
عدد المشاركات : 453
العمر : 27
مستوى النشاط :
50 / 10050 / 100

احترام قوانين المنتدي :
نقاط : 32590
تاريخ التسجيل : 10/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: اسئله واجابتها بالامثله الشعبيه المصريه جمده جداااااااا   الخميس مارس 19, 2009 3:22 pm

مشكور اوى ياجماعه على مروركم الجميل دا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
sondos
مشرفة المنتدي الترفيهي العام
مشرفة المنتدي الترفيهي العام
avatar

انثى
عدد المشاركات : 848
العمر : 27
مستوى النشاط :
25 / 10025 / 100

احترام قوانين المنتدي :
نقاط : 32826
تاريخ التسجيل : 06/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: اسئله واجابتها بالامثله الشعبيه المصريه جمده جداااااااا   الخميس مارس 19, 2009 5:07 pm

موضوع جامد جدا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
ll A7MeD NeW SoOn ll
مشرف المنتدى الترفيهى
مشرف المنتدى الترفيهى
avatar

ذكر
عدد المشاركات : 453
العمر : 27
مستوى النشاط :
50 / 10050 / 100

احترام قوانين المنتدي :
نقاط : 32590
تاريخ التسجيل : 10/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: اسئله واجابتها بالامثله الشعبيه المصريه جمده جداااااااا   الجمعة مارس 20, 2009 11:44 am

طيب ماشى منا عارف
زى ما كون حران وسقعت
والله العظيم يااسمك ايه
ينهار ابيض ياجدعان
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
sondos
مشرفة المنتدي الترفيهي العام
مشرفة المنتدي الترفيهي العام
avatar

انثى
عدد المشاركات : 848
العمر : 27
مستوى النشاط :
25 / 10025 / 100

احترام قوانين المنتدي :
نقاط : 32826
تاريخ التسجيل : 06/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: اسئله واجابتها بالامثله الشعبيه المصريه جمده جداااااااا   الجمعة مارس 20, 2009 4:21 pm

هو انت يا احمد عندك زهيمر ولا فاقد الزاكره
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
المقاتل الفرعونى
فنان المنتدى
فنان المنتدى
avatar

ذكر
عدد المشاركات : 1322
العمر : 29
مستوى النشاط :
100 / 100100 / 100

احترام قوانين المنتدي :
نقاط : 33331
تاريخ التسجيل : 11/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: اسئله واجابتها بالامثله الشعبيه المصريه جمده جداااااااا   السبت مارس 21, 2009 11:52 pm

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
ll A7MeD NeW SoOn ll
مشرف المنتدى الترفيهى
مشرف المنتدى الترفيهى
avatar

ذكر
عدد المشاركات : 453
العمر : 27
مستوى النشاط :
50 / 10050 / 100

احترام قوانين المنتدي :
نقاط : 32590
تاريخ التسجيل : 10/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: اسئله واجابتها بالامثله الشعبيه المصريه جمده جداااااااا   الأحد مارس 22, 2009 1:18 pm

زهيمر ولا فاقد الزاكره
انا بعد ما حلقت بقى
عملت كل حاجه جديده
جددت كل حاجه
ونسيت كل حاجه Laughing Very Happy
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
sondos
مشرفة المنتدي الترفيهي العام
مشرفة المنتدي الترفيهي العام
avatar

انثى
عدد المشاركات : 848
العمر : 27
مستوى النشاط :
25 / 10025 / 100

احترام قوانين المنتدي :
نقاط : 32826
تاريخ التسجيل : 06/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: اسئله واجابتها بالامثله الشعبيه المصريه جمده جداااااااا   الأحد مارس 22, 2009 5:16 pm

هههههههه
ومش اى حلقه بس مغيراك
بس طبعا مش زى حلقت حماااااااده ياربى والله بشعركم طويل احلى بس مش طويل اوى يعنى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
ll A7MeD NeW SoOn ll
مشرف المنتدى الترفيهى
مشرف المنتدى الترفيهى
avatar

ذكر
عدد المشاركات : 453
العمر : 27
مستوى النشاط :
50 / 10050 / 100

احترام قوانين المنتدي :
نقاط : 32590
تاريخ التسجيل : 10/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: اسئله واجابتها بالامثله الشعبيه المصريه جمده جداااااااا   الإثنين مارس 23, 2009 10:14 am

ههههههههههههههههههههههههه
حتى انتى كمان بتقولى ان شعرى لما كان كبير كان احلى
انتوا كدا واللهى هتخلونى بعد كدا كل ما اجى احلق
هبقى الم شعرى فى كيس واجيبه من عند الحلاق
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
sondos
مشرفة المنتدي الترفيهي العام
مشرفة المنتدي الترفيهي العام
avatar

انثى
عدد المشاركات : 848
العمر : 27
مستوى النشاط :
25 / 10025 / 100

احترام قوانين المنتدي :
نقاط : 32826
تاريخ التسجيل : 06/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: اسئله واجابتها بالامثله الشعبيه المصريه جمده جداااااااا   السبت أبريل 04, 2009 4:02 pm

ههههههههههههههههه
وعلى ايه ماتحلقك خالص
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
كيكو
مشرف المنتدى الرياضى
مشرف المنتدى الرياضى
avatar

ذكر
عدد المشاركات : 137
العمر : 27
مستوى النشاط :
25 / 10025 / 100

احترام قوانين المنتدي :
نقاط : 32131
تاريخ التسجيل : 04/04/2009

مُساهمةموضوع: رد: اسئله واجابتها بالامثله الشعبيه المصريه جمده جداااااااا   الخميس أبريل 09, 2009 8:15 am

هههههههههههه ايه الجمال ده يا احمد
--------------------------------------------------------------------------------

مشكور مشكور
مـشكـور مـشكـور
مــشكــور مــشكــور
مـــشكـــور مـــشكـــور
مــــشكــــور مــــشكــــور
مـــــشكـــــور مـــــشكـــــور
مــــــشكــــــور مــــــشكــــــور
مـــــــشكـــــــور مـــــــشكـــــــور
مــــــــشكــــــــور مــــــــشكــــــــور
مـــــــــشكـــــــــور مـــــــــشكـــــــــور
مــــــــــشكــــــــــور مــــــــــشكــــــــــور
مـــــــــــشكـــــــــــور مـــــــــــشكـــــــــــور
مــــــــــــشكــــــــــــور مــــــــــــشكــــــــــــور
مـــــــــــــشكـــــــــــــور مـــــــــــــشكـــــــــــــور
مــــــــــــــشكــــــــــــــور مــــــــــــــشكــــــــــــــور
مـــــــــــــــشكـــــــــــــــور مـــــــــــــــشكـــــــــــــــور
مــــــــــــــــشكــــــــــــــــور مــــــــــــــــشكــــــــــــــــ ور
مـــــــــــــــــشكــــــــــــــــــور مـــــــــــــــــشكــــــــــــــــــور
مـــــــــــــــــشكــــــــــــــــــور مـــــــــــــــــشكــــــــــــــــــور
مــــــــــــــــشكـــــــــــــــــور مــــــــــــــــشكـــــــــــــــــور
مـــــــــــــــشكـــــــــــــــور مـــــــــــــــشكـــــــــــــــور
مــــــــــــــشكــــــــــــــور مــــــــــــــشكــــــــــــــور
مـــــــــــــشكـــــــــــــور مـــــــــــــشكـــــــــــــور
مــــــــــــشكــــــــــــور مــــــــــــشكــــــــــــور
مـــــــــــشكـــــــــــور مـــــــــــشكـــــــــــور
مــــــــــشكــــــــــور مــــــــــشكــــــــــور
مـــــــــشكـــــــــور مـــــــــشكـــــــــور
مــــــــشكــــــــور مــــــــشكــــــــور
مـــــــشكـــــــور مـــــــشكـــــــور
مــــــشكــــــور مــــــشكــــــور
مـــــشكـــــور مـــــشكـــــور
مــــشكــــور مــــشكــــور
مـــشكـــور مـــشكـــور
مــشكــور مــشكــور
مـشكـور مـشكـور
مشكور مشكور

_________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
اسئله واجابتها بالامثله الشعبيه المصريه جمده جداااااااا
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
الأكاديميه المصريه :: ••● المنتديات الترفيهية ●••٠٠ :: ٠٠••● الـمـنـتـدى الـتـرفـيـهـى الـعـام ●••٠٠-
انتقل الى: